Publicerat 2014-09-26 13:11.

Den senaste tiden har det blivit allt mer vanligt med extrem homestyling inför en bostadsvisning. Men gör verkligen det någon skillnad för spekulanterna - eller bringar det bara irritation? Svensk Fastighetsförmedling har undersökt vad svenskarna anser är mest irriterande under en visning.

Källa: Bild: Svensk Fastighetsförmedling (CC BY-SA 3.0)

I dag är bostadsmarknaden tuffare än någonsin, då det ofta slutar i intensiva budgivningar eller att bostaden redan säljs innan den visas. Vad gör då svenskarna för att lägga vantarna på drömbostaden - och vad vill man helst inte möta under visningen?

Svensk Fastighetsförmedlings senaste Bobarometer visar att tolv procent av de svenskar som besökt en bostadsvisning, någon gång har tagit fram sina fulaste knep för att skrämma bort andra. Det främsta knepet som används för att skrämma bort spekulanter är att prata högt om bostadens brister och fel. Flera använder även metoder som att lägga ett bud redan under visningen, planera var soffan ska stå eller vilka väggar som ska rivas samt bravera om sin ekonomi.

De största taktikerna inför en bostadsvisning, har visat sig vara stockholmarna. Det framkommer att 15 procent av stockholmarna använder sig av fula tricks för att komma närmare kontraktet. Samtidigt menar endast nio procent av norrlänningarna att de tar till knep för att skrämma bort andra spekulanter.

Det som irriterar svenskarna allra mest under en visning är överdriven homestyling. Hela 49 procent menar att extrem homestyling som citroner i badkaret, en doft av nybakade kanelbullar eller inga personliga föremål framme, endast skapar irritation. Framförallt är den männen som gärna hoppar över trenden med homestyling, där 55 procent menar att det är det som rör upp mest irritationskänslor. Medan 44 procent av kvinnorna anser det samma.

Annat som påverkar en bostadsvisning negativt är hur väl bostaden är städad. Hela 38 procent menar att en ostädad bostad är vad som är mest irriterande under en visning. Även högljudda och oseriösa spekulanter är irritationsmoment, detsamma gäller stökiga barn.


DET IRRITERAR MEST UNDER VISNINGEN

IrritationsmomentAndel
Överdriven homestyling49%
Ostädat38%
Oseriösa spekulanter25%
Högljudda spekulanter23%
Stökiga barn21%

- Syftet med visningen är att visa upp bostaden för så många spekulanter som möjligt och skapa ett intresse för att faktiskt vilja bo i den. Inför visningen är det viktigt att man åtgärdar småfel, plockar undan personliga småsaker, storstäder, skapar ytor och lyfter fram bostadens fördelar. Man ska däremot inte försöka dölja några brister eller fel. Så långt är homestyling positivt för både säljare och köpare. Den överdrivna stylingen, där man exempelvis fyller en lägenhet med grönsaker eller tillfälligt byter ut all inredning, har helt andra syften. Jag är inte förvånad att spekulanterna reagerar negativt på den typen av förvandling, säger Dan Sjöholm på Svensk Fastighetsförmedling i ett pressmeddelande.