Publicerat 2014-06-16 13:48.

”Dela på facebook” är ett uttryck som dem allra flesta stöter på idag. Viljan att dela någonting är ett faktum som har blivit allt större. På sociala medier delar vi bilder, länkar, nyheter och tips med varandra. Har du en sambo så kanske ni delar ekonomi, eller delar på inköpen.

Tanken att uppmuntra varandra till att dela med sig och låna ut saker till varandra är ett smart sätt att komma ifrån den ständiga konsumtionshetsen. Idag blir vi i princip bombade med olika erbjudanden och produkter som företagen vill att vi ska köpa av dem. Allt fler har dock börjat stanna upp och ifrågasätta om dessa massproducerade och trendiga varor är så nödvändiga som reklamen hävdar? Finns inte behovet hos konsumenten, ja då skapar företaget behovet.

Genom att köra på en så kallad delningsekonomi så kan du och den du delar med få ett sundare synsätt kring pengar och konsumering, men också bli mer medveten.

Under året som gått har man kunnat läsa i tidningarna om hur fler människor kommer med smarta lösningar för att undgå överkonsumtion men också för att vara mer miljömedvetna. Idag kan vi till exempel hyra kläder och väskor istället för att köpa nytt.

Ekonomiska kriserna bidrar till delningsekonomi

Oksana Mont är Sveriges första professor i hållbar konsumtion och menar att det finns flera bidragande faktorer till att vi vill dela,

-Under den senaste ekonomiska krisen fick delandet sitt stora genombrott. Många blev arbetslösa och fick mindre pengar att röra sig med, men ville ha sina vanor kvar. Fler och fler insåg då att man inte behöver köpa allt själv.

I takt med att delandet fick sitt stora genombrott så ökade även medvetenheten och allt fler har uppmärksammat att man kan utvinna material och resurser ur det man redan äger. Detta tankesätt kallas för ”Urban mining” och med internets alla möjligheter kan man dela det man vill dela!